Obróbka strumieniowo-ścierna jest wykorzystywana do czyszczenia stali nierdzewnej lub aluminium. Dlatego szkiełkowanie silnika to niezwykle popularna usługa. Jest to proces technologiczny, w którym korzysta się ze ścierniwa szklanego. Jego zadaniem jest renowacja używanych elementów. Na czym polega szkiełkowanie karterów? Czy jest lepsze od piaskowania i sodowania silnika? Co wyróżnia obróbkę strumieniowo-ścierną wykonaną przy pomocy granulatu szklanego? To pytania, na które odpowiemy w poniższym artykule.
Jak wygląda proces szkiełkowania?
Szkiełkowanie to obróbka strumieniowo-ścierna wykorzystywana przede wszystkim do renowacji i kształtowania powierzchni. Dzięki niej możliwe jest nie tylko usunięcie zabrudzonej warstwy, ale także nadanie jej odpowiedniej faktury i wyglądu. Po czyszczeniu obrabiany produkt prezentuje się więc jak nowy. Znikają zanieczyszczenia, rdza, uszkodzenia i przebarwienia, a powierzchnia jest satynowa gładka i naturalnie się błyszczy. Proces ten zmniejsza podatność na zabrudzenia i poprawia ogólne właściwości produktu, a jednocześnie nie powoduje ścierania erozyjnego.
Na czym polega szkiełkowanie? To proces wykorzystujący bardzo drobne kulki szklane lub granulat szklany oraz sprężone powietrze. Na początku element w odpowiedni sposób zabezpiecza się, a następnie zostaje umieszczony w specjalnej komorze lub na otwartej przestrzeni w przypadku większych obiektów np. przy szkiełkowaniu silnika motocykla lub ramy pojazdu. Kolejny krok to aplikacja ścierniwa szklanego przy pomocy sprężonego powietrza. Co ważne szkiełkowanie jest procesem nie tylko skutecznym, ale i ekologicznym oraz w pełni bezpiecznym.
Szkiełkowanie silnika – najważniejsze informacje
Obróbka strumieniowo-ścierna przywraca powierzchni estetyczny wygląd i poprawia jej odporność na działanie czynników zewnętrznych, dlatego znalazła zastosowanie w wielu obszarach. Szkiełkowanie stali nierdzewnej czy szkiełkowanie aluminium szczególnie często wykorzystywane jest w branży motoryzacyjnej. Zazwyczaj wykonywane jest szkiełkowanie silnika, aluminiowych felg czy bębnów hamulcowych. Dzięki temu możliwe jest usunięcie zanieczyszczeń i uszkodzeń oraz stworzenie gładkiej powierzchni. Obróbka strumieniowo-ścierna poprawa właściwości mechaniczne, utrwala powierzchnię metalu i daje możliwość przygotowania elementów do pokrycia niklem galwanicznym lub farbą. Szkiełkowanie obejmuje prace przy głowicy bloku i pokrywie silnika oraz przy regeneracji turbosprężarek czy elementów układu hamulcowego.